Møteplass » Isolering av gamle hus

Sist postet: 13 / 04 / 2018 11:53:03

Skriv nytt innlegg

Forfatter Dampsperre eller dampbrems?
Erlend Løstegaard

12.04.18 14:18
Hei! Holder på å gjøre en gammel Østerdalsstue fra 1520 mer brukervennlig (vern gjennom bruk:), og skal lage et lite bad/wc med dusjkabinett i vindfanget - som er fra 1800-tallet. Ikke tømmer, men lektekledning utvendig, panel innvendig og 10-15cm trefiberisolasjon i veggen. Det evige spørsmålet er hvor mye man skal tette mot damp. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å bruke plast i et så gammelt bygg. Huset brukes bare til gjester og fester og står uoppvarmet store deler av året. Noen som har tips til et produkt som egner seg i dette tilfellet? Tenker å lekte ut det innvendige panelet i badet så det blir et luftesjikt bak, og holde det ubehandlet, evt male med diffusjonsåpen maling så det puster. Setter stor pris på tips! Hilsen Erlend Hagen

Svar på innlegget

Forfatter SV: Dampsperre eller dampbrems?
Erik L.

13.04.18 11:53
Når rommet er såvidt lite i bruk ville jeg vurdert å bruke en mer diffusjonsåpen dampsperre. F.eks Hunton har en type, Hunton Intello Plus, som er bergnet for rom som står mye uoppvarmet. Overflatebehandling vile jeg brukt ekte linoljemaling for utebruk, inneholdende sinkhvitt som er naturlig sopphemmende. Linoljemaling er i seg selv diffusjonsåpent og med utlekting bak innvendig panel som en løsning du nevner vil nok fukt raskt tørke opp, viktig med muligheter for god utlufting. Lykke til :-)

Svar på innlegget

Forfatter Isolering utvendig og innvendige vegger
Jan

01.04.18 19:43
Hei. Hjelp til en elektrikker som ikke kan all verden om isolering av gamle hus, og livredd fukt. Jeg har et hus fra 1917, orginal ytterkledning 4cm, 10-12 cm tømmervegg, så ca 10cm lekta ut, før veggplater. For å få litt lunere i huset, kan jeg fylle inn med trefiber insolasjon der det er lekta ut, eller kan jeg risikere at det vil begynne å kondensere? Å lekte ut er ikke et alternativ, da spisestuen er orginal. Når det gjelder isolasjon innvendige vegger. Bør det brukes trefiber der også? Dette mest for lyd isolering. Ganske tykke vegger i huset og kjenner det er litt trekk i veggen fra kjelle og opp på loftet gjennom disse veggene. Mvh nybegynner i gamle trehus:) Jan.

Svar på innlegget

Forfatter SV: Isolering utvendig og innvendige vegger
Roar J

04.04.18 20:34
Innvendig isolering med trefiber som bidrar til en naturlig pustende vegg bør gå helt fint. Evt. fuktlekkasje vil da tørke opp. Eksempelvis Glava og Rockwool absorberer fukt og kan medføre store skader ved fuktlekkasje. Bruker du plast/dampsperre innvendig kan alvorlige problemer med fukt oppstå. Bruk pustende materialer - ekesempelvis trefiber, lin og hamp er utmerket :-)

Svar på innlegget

Forfatter Fukt på kaldloft
Odd-Arne

19.02.18 11:26
Har renovert et gammelt tømmerhus og har første vinteren her nå. Noe er gjordt feil da det er store mengder rim på innsiden av undertaket. (plast) Oppdager også at det er rimpå innsiden av asfaltplata i røstveggen der isolasjonen stopper i etasjeskillet mellom 2. etasje og kaldloft. Tømmerhuset er isolert med 7cm på utsiden + asfaltplate og vindsperre. Det er lagt til sammen 30cm isolasjon i skillet under kaldloft. 10cm på varm side, plast og 20cm. Ettersom tømmerkassen er noe skjev, og veggene ble rettet opp, så er det luft mellom tømmeret og isolasjonen. Isolasjonen ble lagt ytterst mot asfaltplatene. I sist mildværsperiode monterte jeg vifte, men nå er det like ille igjen...

Svar på innlegget

Forfatter SV: Fukt på kaldloft
Alf J.

22.02.18 09:29
Rim/kondens oppstår som oftest når varm/fuktig inneluft møter kald overflate. Plast hindrer uttransportering av luften - naturlig ventilasjon på kaldloftet var vanlig tidligere. Det stiller krav til ventilasjon/uttransportering av luften når det blir etterisolert/plastet. F.eks kan en utett lofstluke, eller skader i plasten medføre transport av fuktig varm luft. Når det er mengder av rim som du skriver, er det viktig å identifisere årsaken før det går over til råteskader som igjen kan utvikle, i verste fall, alvorlige soppangrep. Det kan derfor lønne seg å kontakte en kyndig fagmann for å se nærmere på problemet.

Svar på innlegget

Forfatter Isolering av golv mot kjeller
Bent

14.12.17 08:16
Hei. Har tømmerhus fra slutten av 1800-talet med bjelkelag av rundtømmer og trebord til gulv 1. etg. Uisolert mellom etasjene. Tenker å isolere mot kjeller og er interessert i tips om framgangsmåte. Kjeller har god høyde med gammelt støpt gulv (uten dampsperre mot grunnen). Ventilasjon av kjeller gjennom ventiler i vindu og naturlig avtrekk over tak (innsatt ventilasjonsrør i gammel pipe ved siden av rehabiliteringsrør for røyk). Foreslått løsning med isolasjon av mineralull og kledning under av et vindtettende skikt og trepanel - vil det fungere?

Svar på innlegget

Forfatter SV: Isolering av golv mot kjeller
Rolf

12.01.18 17:47
Det er en vanlig fremgangsmåte du beskriver men ville brukt trefiberisolasjon i stedet da mineralull holder på fukt ved lekkasje eller kondens. Trefiberisolasjon har mye større evne enn mineralull til å oppta, transportere og avgi fukt ut av vegger og tak.. :-)

Svar på innlegget

Forfatter Hvordan bevare utvendige gamle tømmervegger?
Irene Sortland

30.08.17 21:01
Hei. Vi har revet det gamle panelet av et tømmerhus. Det viser seg å være hevet med 4 omganger nytt tømmer en gang. Dette er da lysere. Nå ønsker vi å ha huset slik det er. Må vi behandle tømmeret med linolje eller beis eller noe annet, for at det skal holde seg naturlig og ikke forringes eller rotne?

Svar på innlegget

Forfatter SV: Hvordan bevare utvendige gamle tømmervegger?
Leif Atle

08.09.17 15:13
Nei, det trenger vanligvis ikke å behandles, fargeforskjeller på den enkelte side utjevnes over tid og gir en vakker patina. Velges allikevel en farge og det benyttes f.eks tjære gjelder regelen - "en gang tjære, alltid tjære" - det vilk derfor være for snt å engre seg og feil tjæreprodukt kan gi alvoelige konsekvenser. Linoljemaling vil trekke seg godt inn i tømmeret og eldes fint over tid. Komposisjonsmaling er en billig og svært god malingstype som ble benyttet på de fleste låver og driftsbygninger (mest rød) før ca 1960, men også eksempler på våningshus. Den trekker godt inn i sprekker i tømmeret og gir et vakkert matt og historisk utseende. Ulempen er at farge smitter noe, men dette går av ved vask. På dører og vinduer ble det derfor vanligvis benyttet linoljemaling.

Svar på innlegget

Forfatter Isolering og ventilasjon
Thorstein

30.03.17 06:31
Vi er i ferd med å restaurere et stort sveitserhus fra 1879. Huset ligger ved sjøen på Vestlandet. Huset er oppført i tømmer med utvendig liggende kledning. Vi har lektet ut 10 cm i stuene og 5 cm på soverommene, isolert med Hunton trefiberplater, lagt diffusjonsåpen dampsperre og lagt gips der det tidligere har vært tapet og beholdt tømmerveggene enkelte steder der dette var slik originalt. Vi restaurerer de gamle vinduene og lager kopier etter samme prinsipp der vinduene er byttet. Isoleringen medfører åpenbart at huset blir tettere enn det har vært, og vi leter etter løsninger for ventilering som sikrer at huset puster tilstrekkelig til at det ikke dannes fukt og råte. Vi har gjort noe tilsvarende med et sveitserhus i Oslo og da la vi inn ventiler i samtlige rom, samt boret 8 nye ventiler i grunnmuren. Vi kunne tenke oss å installere en varmepumpe for å holde en viss grunnvarme (huset er ikke i konstant bruk). Huset er > 400 kvm, så ren elektrisk oppvarming kommer til å koste mye. Huset hadde opprinnelig 14 ildsteder, og vi restaurerer og beholder de fleste, men noen av dem kan ikke fyres med dagens krav. Vedfyring vil uansett bare bli sporadisk, da huset ikke vil være bebodd permanent. Rådene ang ventilasjon spriker. Noen mener at ventiler i alle rom er tilstrekkelig, andre mener balansert ventilasjon. Her tar vi gjerne imot råd og tips. Hva er erfaringen med varmepumpe i gamle hus? Noen mener det er helt OK, andre mener at det tørker ut huset. Tar gjerne imot erfaringer og tips her også.

Svar på innlegget

Forfatter SV: Isolering og ventilasjon
Roger - Gamletrehus.no

30.03.17 08:26
Hei, gamle hus hadde naturlig ventilasjon og tillot derfor opptørking etter fuktig vær. F.eks tømmervegger med tetting i omfar (mose, kalk, leire e.l) og utvendig ekte linoljemalt kledning (diffusjonsåpen maling) bidro til at huset holdt på varmen fra gamle varmekilder, samtidig som huset "pustet" gjennomgående. Ved moderne løsning som plast blir veggene potte tett og det stiller derfor store krav til mekanisk ventilasjon i huset. Punktering av plasten vil kunne gi alvorlige fuktskader evt. sopputvikling i veggene/konstruksjon. Det er også da viktig med utlekting/luftsirkulasjon bak utvendig kledning. Det har stadig kommet nye diffusjonsåpne dampbrems produkter som iflg. produsenten tillater fuktvandring. Dette kombinert med diffusjonsåpen isolasjon f.eks trefiber, linisolasjon eller hamp, er etter min mening, når man benytter moderne produkter, beste løsning. Mineralull absorberer fukt og tillater i liten grad uttørking, dette kan få alvorlige konsekvenser ved f.eks lekkasje. Produsenter oppgir at ved bruk av diffusjonsåpen dampbrems vil fuktig luft bli transportert i gulv og vegger. Med bakgrunn i dette (hvis det fungerer som produsenter oppgir) vil det gi en tildels naturlig ventilasjon i vegger og tak. Følgelig vil dette kombinert med ventil i hvert rom kunne fungere utmerket. Du skriver at du benytter gips på innvendig vegger. Gips absorberer fukt og er derfor et utmerket materiale for å identifisere stedvise fuktproblemer i veggen/konstruksjon. Dette vil vise seg ved fuktig "flekker" på gipsoverflaten og muligjør å foreta nødvendig reparasjon på et tidleg tidspunkt. Da du benytter moderne løsninger tror jeg du har funnet beste løsning. Anbefaler at du tar kontakt med http://www.vindsperre.no/ for en prat samt leser https://www.fortidsminneforeningen.no/nyheter-og-hendelse/det-gamle-og-klimavennlige-huset-anbefaklte-tiltak Jeg har selv et hus fra 1898 med tømmervegger og har innstallert bergvarme. Dette er jeg svært førnøyd med, miljøvennlig, rimelig og jeg kan sløse litt med varmen. Har også en varmepumpe i en loftsleilighet i samme bygning - har ikke merket noe negativt annet enn at plantene må vannes litt oftere:-) Ønsker deg lykke til med det flotte prosjektet:-)

Svar på innlegget

Forfatter "Bruk av dampsperre"
Oslo

28.11.16 21:32
Jeg skal isolere en laftet hus innvendig og blir ikke klok på dette med dampsperre eller ikke. Utvendig er det tommervegger, innvendig skal jeg lekte ut og tenkte å bruke 7 eller 10 cm isolasjon. Men så var det dette med dampsperre da.Er det noen som har peil eller erfaring med hva som er riktig?

Svar på innlegget

Forfatter SV: "Bruk av dampsperre"
Bevare meg vel

02.12.16 11:33
Tømmer isolerer bra i seg selv og med innvendig tilleggsisolering er det ikke nødvendig med dampsperre. Ved bruk av damsperre kan kondens i veggen oppstå (varm luft møter kald luft) og dette kan få alvorlige konsekvenser i konstruksjonen, som sopp og råte. F.eks Glava og Rockwool absorberer fukt slik at det vil konstant være et fuktig miljø ved evt. kondens eller lekkasje. La veggen puste..

Svar på innlegget

 
Skriv nytt innlegg